zaterdag 1 juli 2017

Het Grote Wedstrijdtekstenboek

Ik ben volop bezig aan een nieuw project: Het Grote Wedstrijdtekstenboek. Wedstrijdteksten, wat zijn dat, vraag je je misschien af. Als je je die vraag niet stelt, dan ben je wellicht net als ik een wedstrijdtypist. Buitenstaanders kijken doorgaans een beetje vreemd op wanneer ze vernemen dat er zoiets bestaat als typewedstrijden. Ja, je leest het goed: wedstrijden in typen. Niet alleen om te zien wie het snelst kan typen, maar ook wie daarbij het kleinste aantal fouten maakt.



Net als bijvoorbeeld loopwedstrijden of wedstrijden kleiduifschieten, bestaan er dus ook typewedstrijden. Zo gek is dat niet. Vrijwel elke discipline of vaardigheid zet mensen ertoe aan om zich met elkaar te meten en hun prestaties te vergelijken. Er is zelfs een wereldkampioenschap, en het volgende WK is al erg binnenkort: op zondag 23 juli 2017 is het zover. Dan komen de beste typers van de wereld bijeen in Berlijn. Iedereen typt in zijn of haar eigen taal, maar het zijn wel allemaal vertalingen van dezelfde basistekst. Vroeger typten we op schrijfmachines, maar tegenwoordig doen we dat natuurlijk met computers.

Als volwaardige wedstrijdtypisten en wereldkampioenen in spe moeten we ons natuurlijk goed voorbereiden. Daarom hebben we oefenteksten nodig. Hoe meer oefenteksten, hoe beter, want anders moeten we telkens dezelfde teksten overtypen, en dat gaat natuurlijk al snel vervelen.

Daarom heb ik mezelf tot nobel doel gesteld om Het Grote Wedstrijdtekstenboek te maken: een grote verzameling van teksten die gebruikt kunnen worden als oefenmateriaal bij de voorbereiding op nationale en internationale typewedstrijden. Ik schrijf al die teksten natuurlijk niet zelf, en ik haal ze ook niet uit boeken of tijdschriften of van het internet. Neen, het is een verzameling van teksten die vroeger al een keer op typewedstrijden gebruikt zijn. Sommige van die teksten zijn al behoorlijk oud, andere zijn vrij recent.

De oude teksten heb ik allemaal moeten inscannen en daarna OCR'en. OCR staat voor optical character recognition. Het is een proces waarbij de ingescande afbeelding van een pagina met tekst door de computer omgezet wordt naar een tekstbestand dat je met een teksteditor verder kunt bewerken. Dat bewerken is nodig, want het OCR-proces is niet feilloos. Als de originele tekst moeilijk leesbaar is – en dat is nogal eens het geval bij oude, gestencilde of slecht gefotokopieerde pagina's – dan staan er gegarandeerd fouten in, en die moeten natuurlijk verbeterd worden.

Ondertussen ben ik bijna klaar met volume 1 van mijn Grote Wedstrijdtekstenboek. Als het af is, post ik de link en kan iedereen het boek downloaden. Dan heb je meteen extra oefenmateriaal bij de voorbereiding op het WK van Berlijn.

Volume 1, zeg je? Ja, want het is nu al duidelijk dat ik zo veel teksten in mijn archief heb zitten, dat ik ze niet allemaal in één boek kwijt kan. Later volgt dus zeker nog een volume 2, en wellicht ook nog een volume 3.

Tot zover deze korte inleiding over typewedstrijden, wedstrijdtypisten en wedstrijdteksten. Wil je op de hoogte blijven van mijn project? Blijf dan deze blog volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten